Metropolis over Reclame

Al breng je nog zo’n speciaal product op de markt, het zal zichzelf niet verkopen. Deze week gaan we de wereld rond met reclametijgers en guerillamarketeers, op zoek naar opmerkelijke manieren om je waar aan de man te brengen.
Een van die guerillamarketeers is Mursaleen uit Pakistan. Hij doet goede zaken in halalparfum, maar dat betekent niet dat hij niet hoeft te adverteren. Om zonder budget toch reclame te maken voor zijn kraampje, trekt Mursaleen de stad in om de naam van zijn zaak op elke vrije muur te spuiten.
Ook Cathy in de Verenigde Staten is een marketingtijger in hart en nieren. Ze verkoopt water met een mysterieuze werking om je energieker te voelen. Om het gezonde water te kunnen drinken, moet je als klant een Japans apparaat van maarliefst $4000 aanschaffen. Cathy moet haar ziel en zaligheid blootleggen, om haar water-fans zo ver te krijgen.
In Burkina Faso schildert Thomas reclameborden voor de ongeletterde bevolking. “Zelfs als ze in het restaurant geen kip serveren, teken ik toch een lekker kippetje. Alles om klanten binnen te halen,” aldus Thomas.
Deze documentaire van Metropolis werd oorspronkelijk uitgezonden op 25-04-2013. Meer Documentaires van Metroplis kunt u hier vinden.

[divider/]
[adsenseresponsive][tab:Docu]
[vpro-gemist id=”VPWON_1199814″]
[tab:Trailer]
[sc name=geentrailer]
[tab:END]
[divider/]