Hoewel deze documentaire door Jeff Gibbs is geregisseerd (en hij is ook de stem in de docu), wordt deze vooral gepromoot als zijnde een project van Michael Moore. In feite is Moore alleen uitvoerend producent.

Maar de naam Michael Moore in combinatie met een documentaire doet het natuurlijk goed. Eerdere docu’s als Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11 en Sicko deden veel stof opwaaien.

Michael Moore kwam bekend te staan als linkse activist. Daarom wekt het bij sommigen bevreemding dat hij in Planet of the Humans kritisch is over de klimaattransitie. Er wordt vanuit het linkse kamp zelfs al gesproken over het verbieden van deze ‘gevaarlijke en destructieve’ film.

De films van Gibbs en Moore stelt een aantal dingen aan de kaak, waar je volgens de milieubewegingen niet over mag praten.

Want hoe zit het met al die fossiele brandstoffen die worden gestookt om zonnepanelen en elektrische auto’s te maken? En wat als voor het opladen van elektrische auto’s grijze stroom wordt gebruikt?

De film zet je aan het denken als je de velden vol gebroken zonnepanelen en kapotte windmolens ziet. Zogenaamd groene energie die na enkele jaren ook weer vervangen moet worden.

De makers van de docu hebben zeker een punt. Als alle energie vervangen moet worden door groene energie, dan moeten we de hele wereld vol zetten met zonnepanelen en windmolen.

En dan nog zijn we afhankelijk van zon en wind. Wanneer de zon niet schijnt of het niet waait hebben we nog steeds energie uit fossiele bronnen nodig.

Maar het sterkst is de film bij het bekritiseren van biomassa. We zien fabrieken waar duizenden complete bomen liggen opgestapeld. Klaar om verbrand te worden voor… groene energie?

Het punt van de makers is dat de milieubeweging de ‘kapitalistische’ oplossingen voor de aanpak van de energietransitie volledig heeft omarmd. De rijken worden nog rijker en het milieu schiet er niks mee op.

Hebben Gibbs en Moore zichzelf in de voet geschoten door hun kritiek op klimaatoplossingen in deze documentaire zo scherp te formuleren? Daarvoor moet je de film maar zelf gaan zien.

Mooi is dat de makers de film van ongeveer 1 uur en 40 minuten gratis op YouTube aanbieden. Bijna 6 miljoen mensen hebben ‘m inmiddels kunnen zien.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *