Zembla – Het geheim van de Aldi

De aflevering van Zembla over Aldi is de best bekeken uitzending van het programma. Speciaal omdat Zembla 15 jaar bestaat was er laatst de Zembla nacht waarin de meest spraakmakende Zembla afleveringen werden getoond. In ‘Het geheim van de Aldi’ verklaren oud-topmannen van de discounter het succes van de Duitse discounter, laten klanten hun favoriete producten zien en vertelt een voormalig filiaalleider over de enorme druk waaronder het personeel moet werken.
De Aldi, na WOII opgericht door de Duitse broers Karl en Theo Albrecht, telt nu wereldwijd 5000 filialen. Aldi is een succes doordat het bedrijf met bodemprijzen de concurrent het nakijken geeft. De lage prijzen zijn mogelijk door een beperkt assortiment van 600 artikelen (ontstaan uit de naoorlogse schaarste) dat de inkoopkosten drukt, dat voor overzicht en kwaliteitshandhaving zorgt. Voorts is Aldi vrij van iedere luxe, blijven artikelen in de dozen en is de inhoud belangrijker dan de vorm. Reclame-uitgaven zijn summier, Aldi’s zitten niet op dure A-locaties en aan de kassa moet contant betaald worden. De enige filosofie achter Aldi is dat het goedkoper kan, dat de klant tevreden moet zijn en dat er toch kwaliteit verkocht wordt. Aldi doet niet aan benchmarking en heeft geen concurrentiestrategie. Leveranciers worden op afstand gehouden en inkoopsbeleid wordt niet door inkopers gevoerd maar van bovenaf opgelegd.
Bij deze versie begint de documentaire met een inleiding vanwege het feit dat deze documentaire de best bekeken uitzending was. De documentaire zelf begint rond 2:30.

[divider/]
[adsenseresponsive][tab:Docu]
[vpro-gemist id=”VARA_101247455″]
[tab:Versie2]
[sc name=Uitzendinggemist id=”VARA_101247455″ ]
[tab:Trailer]
      
Geen trailer beschikbaar
      
[tab:END]
[divider/]